En dag med Everyday Women
Skulle du beskriva dig själv som modig? Bara helt vanlig? Eller ärlig?
En solig vårdag möttes sex kvinnor i Köpenhamn. Det som står ovan är ord som alla de sex kvinnorna som är en del av Everyday Women kände igen sig i. Alla vanliga, alla med sina egna utmaningar, alla med sina egna unika egenskaper. Alla lika modiga.
Som kvinna känner jag ett ansvar för att visa att det jag är – och det alla är – är normalt. Det normala är helt okej, det normala är vackert, det bör visas på nätet, det bör ses och det bör främjas. Det var därför jag ansökte [till Everyday Women, red.]. Det här är första gången jag har sett ett varumärke ta ansvar genom sina kunder.
- Andrea Bunod, 24, Frankrike
Med Everyday Women tar vi ett litet steg i rätt riktning. Vi tar en del av ansvaret för att få kvinnor att känna sig representerade och hörda. Som företag lyssnar vi på riktiga kvinnor och försöker lära oss – i allt från klädtillverkning till feedback om passformen på underkläder, feedback på webbplatsen, förbättringar av våra storleksguider, bilder på Shop the Look och kampanjer som den du ser här. Zizzi-kvinnan är inte bara en kund i butiken eller en följare på Instagram. Hon kan också vara en sparringpartner, en ambassadör och en representant för vad Zizzi står för. En gemenskap för att skapa en modebild som ger utrymme för alla – och som ser till att det finns en topp i butiken som passar just dig.
Livet är för kort. Alla är unika – så det är bara att kasta sig ut i det och vara sig själv.
- Andrea Bunod, 24, Frankrike
Everyday Women är vårt bidrag till en värld som är lite mer äkta. Lite mer autentisk, lite närmare verkligheten. Där vi lyssnar lite mer. Där vi är med dig på andra sidan skärmen och i butiken, där vi går ett litet steg före och visar kvinnor exakt hur vi ser ut. Där vi utmanar vad som är normalt.
Som en återspegling av den oförutsägbara värld vi lever i bjöd vi in dessa sex kvinnor till Köpenhamn. Allt de hade fått veta i förväg var mötesplats och tid. De bor i länder runt om i Europa. En från Österrike, en från Frankrike, en norrman och tre danskar. Kvinnorna, som är mellan 22 och 74 år gamla, hade aldrig träffats tidigare, innan dagen i Köpenhamn.
Alla vi här är så olika typer och jag vill att folk ska se att vi alla är vackra på vårt eget sätt. Att vi kan vara likadana. Jag vill att alla kvinnor ska se sin skönhet.
- Jasmin Mairhofer, 37, Österrike
Föreställ dig scenariot: du dyker upp i en främmande stad – kanske till och med i ett främmande land – för att träffa ett gäng kvinnor som du inte har en aning om vilka de är. Det visar på stort mod, och de sex kvinnorna är viljestarka, ärliga och inte minst helt vanliga på sitt eget sätt. På en solig vårdag valde de alla att ta sig tid att prata med oss – utan att egentligen veta vad eller vem som skulle möta dem.
Jag var nyfiken och lite rädd för hur de andra kvinnorna såg ut nu – om de var modeller. Men de var helt vanliga, snygga och vackra kvinnor.
- Stina Vea, 28, Norge
Som en del av Everyday Women har dessa sex kvinnor – och många fler – sagt ja till att hjälpa Zizzi framåt. Att föra en dialog för att skapa de bästa produkterna, och för att stödja och hylla oss kvinnor. Med alla våra likheter och olikheter. Det är viktigt för oss som människor att ha något att spegla oss i. Att det finns ett par byxor i butiken som passar perfekt. Och att vi kan se dem på nätet på en modell som faktiskt har en viss kroppsform. Och som ordet antyder är Everyday Women helt vanliga kvinnor. Coola, modiga, frispråkiga, reserverade, ärliga, sårbara eller starka. Eller lite av varje.
Del 1 av 3