Köpvillkor

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller vid köp av varor i Zizzi Denmark ApSs, org. nr. DK14017577, Kløvermarken 29, DK-7190 Billund, Danmark, (”Zizzi”) webbshop på [www.zizzi.se] (”Webbshoppen”) (nedan "Köpvillkor").

Läs noggrant igenom dessa Köpvillkor innan du använder hemsidan och genomför en beställning.

Innan du kan beställa en vara i Webbshoppen måste du acceptera dessa Köpvillkor och onuppgiftspolicyn se avsnitt 14). Genom att klicka i rutan "jag har läst och accepterar dessa Köpvillkor" innan du genomför en beställning accepterar du dessa Köpvillkor i dess helhet. Avtalet ingås på svenska.

För att genomföra en beställning på Webbshoppen måste du vara över 18 år, eller ha målsmans samtycke till ditt köp. Dessa Köpvillkor gäller endast för köp till privat bruk och inte i näringsverksamhet av något slag.

När du accepterar dessa Köpvillkor accepterar du också att du är över 18 år eller har målsmans samtycke och att du endast köper varor som konsument, dvs. till eget bruk eller som present till andra.

Vi levererar endast varor inom Sverige.

 
2. Beställning

I Webbshoppen finner du information om våra varor, t.ex. material, storlek, färger, kännetecken, mått, tvättråd och priser.

Denna information avser att ge dig bästa möjliga förutsättningarna att bedöma varan innan du gör en beställning i Webbshoppen.

Även om vi hela tiden arbetar för att hålla Webbshoppen uppdaterad reserverar vi oss för eventuella felskrivningar och liknande felaktigheter som kan förekomma samt slut i lager.

Du accepterar att Webbshoppen enbart är en inbjudan till dig att ge ett anbud till oss om att beställa en viss vara, vilket innebär att vi inte är förpliktigade till att leverera den eller de varor du har beställt innan vi har dragit pengarna från ditt konto eller skickat fakturan till dig.

I din varukorg kan du se vilka varor som du har valt, samt det totala priset för de valda varorna. Priset anges i svenska kronor och inkluderar moms och fraktkostnader.

Du är inte bunden av din beställning innan du genomfört följande tre steg:

  • Genomförande av din beställning
  • Lämnande av efterfrågad information
  • Betalning/fakturering

Du kan när som helst avbryta ditt köp fram till dess att vi drar pengarna från ditt konto eller skickar fakturan till dig.

 
3. Betalning

Du kan betala via följande betalningsmetoder:

  • Klarna Faktura (35 SEK)
  • VISA
  • VISA Electron
  • MasterCard
  • Swish

Betalning med betalkort (VISA, VISA Electron och MasterCard) görs genom en krypterad och godkänd anslutning via Dansk Internet Betalingsservice (DIBS), som är godkänd av PBS. Vid betalning kommer du att behöva uppge kortnummer, säkerhetskod och utgångsdatum enligt instruktionerna som du får vid beställningen.

Dina kortuppgifter sparas inte av Zizzi. Uppgifterna hanteras av våra betalningsleverantörer DIBS och NETS. Det är därför inte möjligt för utomstående att få dina kortuppgifter i vårt system.

Betalningen kommer att dras från ditt konto när varan skickas från vårt lager. Vid betalning via faktura kommer denna skickas i samband med att varan skickas från vårt lager. Det är först då som ett bindande avtal har ingåtts mellan dig och Zizzi.

Kortbetaling är utan avgifter.

Klarna fakturabetalning

Med Klarna fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och du behöver inte uppge dina kortuppgifter.

Vid betalning med faktura har du 14 dagars betalningsfrist, räknat från den dag då dina varor skickas från vårt lager.

För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner Klarna ditt personnummer för att genomföra en kreditkontroll samt för att kontrollera att betalningen skickas till din folkbokföringsadress.

Klarnas faktura skickas endast elektroniskt via e-mail.

Här kan du läsa Klarnas villkor för fakturabetalning.

Om betalning av fakturan uteblir tillkommer en påminnelseavgift samt förseningsräntor efter Klarnas regler och tariffer. Om betalningen fortfarande inte inkommer så överlämnar Klarna ärendet till deras inkassopartner och ytterligare kostnader kan då tillkomma.

Notera att det är mycket viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum vid eventuell retur för att undvika påminnelseavgifter. Detta gör du genom att antingen logga in på ditt Klarna-konto eller genom att ringa Klarna på telefon 08-120 120 10.

Zizzi reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

 
4. Bekräftelse av beställning

När du har gjort din beställning och lämnat de uppgifter som efterfrågas, kommer du få ett automatiskt genererat e-mail med en bekräftelse på din beställning från oss. Bekräftelsen utgör inte en accept från oss av ditt anbud utan informerar dig endast om att vi mottagit din beställning och att vi nu kommer behandla denna.

Bekräftelsen innehåller en summering av din beställning, dvs. typ, storlek, färg och pris inklusive moms och fraktkostnader samt ett ordernummer. Du bör spara detta e-mail ifall du t.ex. får anledning av att kontakta vår kundservice.

 
5. Hantering av beställning

Vi skickar din beställning till lagret i samband med att du gör din beställning. Det görs så att vi så snabbt som möjligt ska kunna säkerställa att varan finns på lager och leverera varan till dig.

Om varan inte finns på lager kommer du att få ett e-mail om detta.

Om varan finns på lager kommer vi snarast möjligt att leverera varan till dig.

Vi eftersträvar att skicka din beställning från vårt lager samma vardag som du gjort din beställning i Webbshoppen, om du gjort den innan kl. 15.00.

Om du gjort din beställning efter kl. 15.00 eller på en lördag eller söndag eller annan helgdag så kommer dina varor som regel att skickas nästkommande vardag.

Vi kommer senast att leverera varan inom 30 dagar från det att avtal ingicks (dvs. då varan skickats från vårt lager och pengarna dras från ditt konto alt faktura skickas) Utöver detta kan vi inte ta något ansvar för om du mottar din vara senare än du hade förväntat.

 
6. Förbeställning/Förhandsbeställning

Förhandsbeställning är en exklusiv förmån för medlemmar i Club Zizzi. Om du har köpt produkter för förhandsbeställning gäller speciella villkor:

  • Produkten skickas så snart vi har den i lager. Om du beställer flera produkter för förhandsbeställning skickas produkterna tillsammans när den sista produkten är i lager.
  • Se den förväntade leveranstiden i produktbeskrivningen. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i den förväntade leveranstiden, och du kommer självklart att meddelas om eventuella förseningar.
  • Betalning behandlas endast när produkten skickas från vårt lager.
  • Returpolicy för förhandsbeställning gäller från den dag du mottar beställningen – som medlem i Club Zizzi har du en returrätt på 100 dagar.
 
7.  Information om skickad beställning

Du kommer att få ett e-mail med bekräftelse på avtalet när varan skickas från vårt lager. Detta e-mail kommer att innehålla en referens till ditt ordernummer.

E-mailet kommer dessutom innehålla följande upplysningar som är relevanta för dig och som du bör spara:
• Spårningsnummer från Posten
• Kvitto för ditt köp
• Dessa Köpvillkor

 
8. Leverans och information

Du kan tyvärr inte hämta ut dina varor på Zizzi Denmark ApS i Billund, Danmark.

Vi ingår ett avtal för leverans med PostNord eller Bring. En vara är anses vara levererad när du har den i besittning, d.v.s. när den är levererad till din adress eller du har hämtat ut den från postombudet.

Särskilda villkor gäller om du är anmäld till FlexLeverans med leverantören som levererar ditt paket. Om du är anmäld till ett sådant arrangemang är du ansvarig för paketet om det försvinner efter att transportföretaget har levererat det till dig. Detta görs i enlighet med ditt avtal med transportföretaget, så Zizzi har ingen påverkan, instruktioner eller auktoritet. Eventuella frågor ska riktas till transportföretaget.

Ditt paket med varor kommer att innehålla en Retursedel med vägledning samt ett klistermärke med tryck ”Returpaket”.

Retursedeln innehåller en översikt av de varor som du beställt samt en vägledning till hur du returnerar en eller flera varor.

Retursedeln och klistermärket med ”Returpaket” ska användas om du vill returnera en eller flera av de varor som du har köpt, t.ex. om du önskar att ångra ditt köp eller reklamera varan.

Paket som levereras med Click & Collect till en butik måste hämtas inom 14 kalenderdagar. Om du inte har hämtat paketet före dess kommer det att behandlas som en retur. 
Om ditt paket levereras av ett fraktbolag kan tidsfristen för avhämtning variera. Vanligtvis ligger fristen mellan 7 och 14 kalenderdagar, men du bör hämta information om detta från ditt valda fraktbolag.
 

9.  Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp i 100 dagar som Club Zizzi-medlem och 30 dagar som icke-medlem, efter den dag du eller en av dig angiven tredje part som inte är transportören, har fått varan i fysisk besittning. Du behöver inte ange någon särskild anledning för att utöva din ångerrätt.

För att kunna utöva ångerrätten ska du inom 100 dagar, förutsatt att du är Club Zizzi-medlem, efter du mottagit varan meddela oss att du vill använda dig av din ångerrätt (t.ex. via ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Om du inte är medlem i Club Zizzi ska du meddela oss inom 30 dagar. Du kan även använda ångerrättsformuläret som finns i dessa Köpvillkor (se punkt XVII nedan) men du måste inte använda den.

Du kan också välja att ångra dina köp genom att skicka ett meddelande om detta till:

Zizzi Denmark ApS

Kløvermarken 29

7190 Billund

Danmark

retur@zizzi.se

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du utnyttjat din ångerrätt på en hel beställning, återbetalar vi alla betalningar vi har mottagit från dig avseende köpet du ångrar, inklusive eventuella fraktkostnader på 69/179 SEK, som du själv betalat för leverans av dina varor. Vi är emellertid inte skyldiga att återbetala avgift eller ev. extrakostnader utöver 69 SEK som har uppstått p.g.a. att du valt en annan leveransmetod än den billigaste typen av standardleverans som vi har erbjudit dig eller om du endast ångrar delar av ditt köp.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag vi mottog ditt meddelande om att du önskar ångra ditt köp. Vi har dock rätt att vänta med återbetalningen till dess att vi mottagit varan i retur från dig, eller till dess att du har lämnat dokumentation som styrker att du returnerat varan - beroende på vad vi mottar först.

Vi genomför återbetalning med samma betalningsmetod som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen

Om du returnerar en produkt till Zizzi ska du själv kontakta Klarna och informera dem om att produkten är skickad i retur och att du därför ska få din fakturas förfallodatum framflyttat. Detta gör du genom att antingen logga in på ditt Klarna-konto eller genom att ringa Klarna på telefon 08-120 120 10

När produkten du skickat i retur har mottagits av Zizzi kommer vi informera Klarna om att den produkten ska tas bort från fakturan, och du mottar en kreditnota med det belopp som ska dras från originalfakturan.

Observera att du endast mottar faktura och ev. kreditnota per e-mail och inte post. Avsändaren av dessa mails är inte Zizzi utan Klarna.

 
10. Återsändande efter ångrat köp

Om du har ångrat ditt köp ska du återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 100 dagar, förutsatt att du är Club Zizzi-medlem, från att du har informerat oss om att du vill utöva din ångerrätt. Om du inte är Club Zizzi-medlem är det 30 dagars ångerrätt som gäller.

När du återsänder ett paket till oss ska du använda klistermärket för retur som det står ”Returpaket” på, och som sitter på retursedeln som du mottog med dina varor.

Varan ska sändas till: Zizzi Denmark ApS, Kløvermarken 29, DK-7190 Billund, Danmark, tillsammans med den ifyllda Retursedeln. Observera att du inte kan lämna in returer hos Zizzi Denmark ApS i Billund, Danmark.

Du står själv för direkta kostnader i samband med återsändandet av varor till oss. Dessa kostnader är vanligtvis 109 SEK. Det tillkommer även en returkostnad för ej uthämtade paket. Beloppet kommer vi att dra av från det belopp som är dig tillgodo, innan vi utbetalar det till dig. 

Du ansvar för varan under transporten tillbaka till oss, så kom ihåg att spara ditt försändelse-id/spårningsnummer som står på retursedeln för att kunna spåra paketet.

Varans skick när du returnerar den
När du returnerar varan måste den vara i säljbart skick och som ny. Detta innebär att du får testa varan på det sätt som krävs för att kunna fastställa passform, egenskaper och dess funktioner. Med andra ord kan du prova produkten på samma sätt som i en fysisk butik, men du kan inte använda den.
Om du har provat produkten på ett annat sätt än det som beskrivs ovan och detta har lett till att dess värde har minskat, är du som kund ansvarig för detta. Det kan även innebära att du endast kommer att bli återbetald en del av köpesumman. I vissa fall kan det innebära att du endast kan få tillbaka fraktkostnaderna som kan tillkomma vid en retur.
Vi rekommenderar att du returnerar varan i sin originalförpackning. Om originalförpackningen saknas kan detta leda till att varans värde minskas, om varan skulle skadas under transporten, och då är du som kund ansvarig för detta.

Återbetalning
Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om produkten returneras i ett skick som gör att produktens värde minskat kommer ett belopp dras av i samband med återbetalningen.
Vi kommer att återbetala alla betalningar som vi har fått från dig i samband med köpet, inklusive leveranskostnader. Detta gäller dock inte tilläggskostnader som tillkommit om du har valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som erbjuds på vår hemsida. Vi återbetalar det belopp som motsvarar vår billigaste form av standardleverans. Om den billigaste standardleveransen är gratis (0 kr), kommer ingen återbetalning att ske.

 
11. Vouchers/Kampanjer

Om du har fått rabatt eller använt en rabattkod/värdecheck
Om du har fått rabatt som en del av en kampanj eller använt en rabattkod på något du vill returnera, kommer den unika rabatten att tillämpas enligt de villkor och den tidsram som beskrivs i den specifika kampanjen/rabattkoden.
Om du har mottagit din vara och önskar att byta den till en liknande vara i en annan storlek kan vår kundtjänst hjälpa dig genom att kontakta dem.
Du kan alltid kontrollera din orderbekräftelse för att se vad du har betalat för en vara. Detta belopp kommer du att få tillbaka när du returnerar den aktuella varan.
 

12.  Bytesservice

Det är inte möjligt att byta varor köpta i Webbshoppen.

Butiken kan initiera en återbetalningsprocess men kan inte byta ut den mot en ny produkt. Det innebär att du i butiken kan returnera en eller flera produkter som kommer att återbetalas enligt villkoren på denna sida.

 
13. Fel i försändelse

Om det skulle visa sig att Zizzi inte levererat de varor som du har beställt och som finns angivna på ditt kvitto och/eller din Följesedel ska du kontakta vår kundservice (se punkt XVII), där du ombeds uppge ditt ordernummer.

Vi kommer att undersöka din order närmare så snabbt som möjligt och kontakta dig igen.

Zizzis ansvar är begränsat till ett maximalt belopp som motsvarar priset på den produkt du har köpt.

 
14. Reklamation

Om du köpt en vara i Webbshoppen som trots vår kvalitetskontroll ändå är felaktig, har du rätt att reklamera varan. Om du vill reklamera din vara ber vi dig att returnera den tillsammans med den tillhörande Retursedeln till:

Zizzi Denmark ApS

Kløvermarken 29

7190 Billund

Danmark

Märkning: Kundservice

Det är viktigt att du markerar på retursedeln att det rör sig om en ”Reklamation” och beskriver orsaken till reklamationen.

Du ska inte betala returporto för felaktiga varor. Du ska därför endast sätta retur-klistermärket ”Returpaket” som du mottog med dina varor på ditt paket, så står vi för frakten.

Om varan är felaktig kommer vi att återbetala det belopp du betalat för varan i fråga. Detta kommer att ske så snart vi har haft möjlighet att undersöka den felaktiga varan.

Detta kommer att ske med samma betalningsmetod som du använde för den ursprungliga transaktionen.

 
15. Tillämpad lag - tvister

Ditt köp omfattas i övrigt av distansavtalslagen (SFS 2005:59) samt övrig tvingande konsumentlagstiftning.

 
16. Förbehåll

Vi förbehåller oss för tryck- och skrivfel, prisändringar och utsålda varor som framgår i Webbshoppen.

Vi kan inte garantera att de färger som visas i Webbshoppen precis återger den eller de färger som varan faktiskt har. Hur färgerna återges beror på din datorskärm och dess inställningar.

Informationen i Webbshoppen kan innehålla tekniska fel eller typografiska fel.

Informationen i Webbshoppen kan ändras utan förvarning.

Informationen som publiceras i Webbshoppen kan innehålla referenser till andra varor. Tillgång till sådan information kan inte garanteras, speciellt med tanke på att all information kan ändras utan förvarning.

Rabatter, koder och kampanjer hos Zizzi gäller endast hos Zizzi och kan inte användas på vår partnersida pluslet.

 
17. Personuppgifter och cookies

I samband med att du använder Webbshopen kommer vissa uppgifter om dig samlas in och behandlas av Zizzi, vilket närmare beskrivs i Personuppgiftspolicyn (”Personuppgiftspolicy"). Personuppgiftspolicyn och information om cookies kan du även hitta på Websbhopen.

Innan du beställer en vara i Webbshopen måste du acceptera Zizzis  gällande hantering av personuppgifter i Personuppgiftspolicyn . Du accepterar Personuppgiftspolicyn när du  accepterar dessa Köpvillkor genom att klicka i rutan "jag har läst och accepterar dessa Köpvillkor".

 
18. Upphovsrätt & varumärken

Varor och innehållet i Webbshoppen, härunder text, bilder och ljud, är upphovsrättsligt skyddat och tillhör Zizzi.

Varor och övrigt innehåll i Webbshoppen får inte användas, återges, ändras eller kopieras utan samtycke från Zizzi.

Varorna som kan köpas i Webbshoppen är märkta med varumärken som är registrerade av Zizzi Denmark ApS, ett företag inom samma koncern som Zizzi.

Det är inte tillåtet att använda dessa varumärken för kommersiella ändamål om det inte finns samtycke från Zizzi Denmark ApS.

 
19. Tvistlösning

Vid en eventuell tvist med Zizzi har du rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) förutsatt att ärendet uppfyller ARN:s krav för handläggning (t.ex. avseende tids- och värdegräns). Du har dessutom rätt att vända dig till allmän domstol.

EU-kommissionens online plattform för tvistlösning kan bl.a. användas till att upprätta ett ärende vid eventuell tvist med en webshop. Ärenden kan upprättas här: http://ec.europa.eu/odr. När du upprättar ett ärende ang. Zizzi ska du ange vår e-mailadress: kundservice@zizzi.se

 
20. Kontaktuppgifter

Om du vill kontakta vår kundservice via telefon kan du ringa till +46 855121979 (måndag - torsdag kl. 09:00-17:00, fredag kl.09:00-16:00.

Vi har inte öppet på helger och helgdagar.

Du kan också kontakta oss via email på: kundservice@zizzi.se, eller via vanlig post och skicka det till:
Zizzi Denmark ApS
Kløvermarken 29
7190 Billund
Danmark
Märkning: Kundservice – Ecommerce

Om du vil kontakta Klarna, kan du kontakta dem på 08-120 120 10 eller på https://www.klarna.com/se/kundservice

Öppna och skriv ut vårt formulär för ångerrätt här.

Du kan också bara kopiera texten från Standardblankett vid ångrat köp och skicka i ett e-mail till retur@zizzi.se.

Version 04. d. 25. 10. 2023