Byte, retur & reklamation

Kan jag ändra i min order?

Nej, tyvärr inte.


När du har mottagit ett e-mail från oss som bekräftar att vi har mottagit din beställning så kan du som regel inte göra några ändringar. Detta beror på att vi skickar din beställning vidare till lagret på en gång så att leveransen kan ske så fort som möjligt. Om du omedelbart efter du gjort beställningen vill annullera den kan du prova att ringa till kundservice som därefter kan undersöka om vi har möjlighet att avbeställa den.



Kan jag makulera min order - eller delar av den?

Nej, det kan du tyvärr inte. Vi hanterar din beställning så snart som vi mottagit den, så att leveransen kan ske så fort som möjligt. Om du omedelbart efter du gjort beställningen önskar att makulera den så kan du prova att ringa till kundservice, som därefter undersöker om vi har möjlighet för att stoppa din order. Du kan dock alltid ångra ditt köp och returnera beställningen eller välja att byta dina varor i en fysisk Zizzi-butik.



Hur returnerar jag en produkt?

Det är enkelt att returnera en produkt och du har alltid 14 dagars returrätt. Nedanför kan du läsa mer om hur du ska gå tillväga för att returnera en beställning:


Retur till webbshoppen
1. Fyll i returformuläret som du mottog tillsammans med din beställning. Lägg ner detta i paketet med den eller de produkter som du önskar att returerna.
2. Klistra sedan på den returetikett som du mottog i paketet, på din returförsändelse. Om du har tappat bort denna returetikett eller inte fick med den i paketet så kan du enkelt få en ny genom maila kundservice på kundservice@zizzi.se.
3. Anteckna eller ta en bild av spårningsnumret som finns på returetiketten så du har möjlighet att spåra ditt paket.
4. Lämna in paketet hos ett PostNord-ombud.
5. Skicka ett mail till retur@zizzi.se eller använd dig av en standardblankett för ångrat köp, där du anger ordernummer och att du har returnerat delar av/hela din order.

​Vanligtvis tar det ungefär 3-5 arbetsdagar för oss att motta samt registrera din retur från det att du har lämnat in det hos ett PostNord-ombud. Returkostnaden betalas av kunden och använder du den returetikett som Zizzi skickat med i din order, så kostar returfrakten 39 kr. Beloppet kommer dras bort från det belopp som ska återbetalas.  


Retur i en fysisk butik
1. Skriv ut en kopia av fakturaunderlaget (alternativt visa upp den via en smartphone).
2. Gå till en fysisk butik för att göra en retur eller ett byte. Observera att sortimentet kan variera från webbshoppen och butiker vilket innebär att vi inte kan garantera att den köpta produkten finns tillgänglig i den fysiska butiken.

OBS! Du kan endast göra en retur i en av våra fysiska butiker om du har valt att betala med kort eller direktbankbetalning.


Om  du har valt Afterpayl-faktura så måste du tyvärr skicka in din retur till webbshoppen. Notera att du dock kan byta en vara köpt i webbshoppen i en fysisk butik (dock endast till ett plagg av samma eller högre värde - mot en extra kostnad).



Har ni mottagit mina returvaror?

När vi mottagit dina returvaror skickar vi en bekräftelse per mail på detta. Om du inte har mottagit ett mail inom ca. en vecka från att du skickade ditt paket i retur, så kan du kontakta vår kundservice.


Det är ditt ansvar som kund att försäkra dig om att de produkter du skickat i retur kommer fram oskadda till oss. Kom därför ihåg att anteckna eller ta en bild av det spårningsnummer som står på den returetikett du använt. Om du har valt en annan returfraktmetod kommer returprocessen dessvärre ta längre tid och kan i vissa fal inte slutföras om vi saknar information om produkten.



Kan jag byta mina varor?

Du kan byta en produkt som du beställt från Zizzi.se i en fysisk Zizzi-butik. Observera att du måste ta med en fysisk kopia av fakturaunderlaget alternativt visa upp det via en smartphone. Du kan byta eller returnera en vara köpt i webbshoppen om du har betalt med kort eller direktbankbetalning. Om du valt Afterpay-faktura är det tyvärr endast möjligt att byta en produkt mot en annan produkt av samma eller högre värde.


Det går inte att byta en produkt genom att skicka tillbaka den till Zizzi. Produkter som skickas i retur till Zizzi kommer att bli återbetalda.



Vad gör jag om jag mottagit en defekt vara?

Om du har mottagit en defekt vara eller en produkt som uppvisar problem efter användning, så kan du kontakta kundservice på kundservice@zizzi.se eller 08-446 85 230. Vänligen skicka oss ett mail med en bild på den defekta produkten så kan vi ta ställning till ärendet snabbare. Om produkten behöver skickas i retur till oss så kommer vi att skicka dig en kostnadsfri returetikett.


Du kan också ta med dig den defekta produkten tillsammans med en kopia av fakturaunderlaget eller framvisa fakturaunderlaget via din smartphone för att få en ny produkt eller få pengarna tillbaka i en fysisk butik.



När får jag mina pengar tillbaka om jag returnerat en beställning?

Återbetalningar görs normalt inom 1-3 arbetsdagar från det att vi mottagit din retur.

Vi genomför återbetalningen visa samma betalningsmetod som du ursprungligen betalade ordern med. Beroende på vilket betalkort du använt så tar det vanligtvis mellan 2-30 dagar från det att vi återbetalat dig tills din kortleverantör överfört dem till ditt konto.


Vi kan dock hålla på återbetalningen tills det att vi mottagit varan i retur från dig, eller tills att du har inlämnat dokumentation som visar att du har returnerat produkten. Du är dock betalskyldig för eventuell värdeminskning av produkten samt om produkten fommer bort eller skadas under transport.


Vad ska jag göra med min Afterpay-faktura om jag vill returnera en del av eller hela min order?

Om du returnerar en produkt till Zizzi ska du själv kontakta AfterPay och informera dem om att produkten är skickad i retur och att du därför ska få din fakturas förfallodatum framflyttat.

När produkten du skickat i retur har mottagits av Zizzi kommer vi informera AfterPay om att den produkten ska tas bort från fakturan, och du mottar en kreditnota med det belopp som ska dras från originalfakturan. Observera att du endast mottar faktura och ev. kreditnota per e-mail och inte post. Avsändaren av dessa mails är inte Zizzi utan AfterPay


För att skjuta fram förfallodatumet på din faktura så kan du kontakta Afterpay på te. 0340-59 61 01.



Ni har återbetalat ett felaktigt belopp. Vad gör jag?

Om du tror att du fått ett felaktigt belopp återbetalat ska du kontakta kundservice på 08-446 85 230 eller kundservice@zizzi.se. Vänligen ha ditt ordernummer redo samt det korrekta beloppet tillgängligt.


Obs: Fraktkostnader (både för leverans och retur) återbetalas endast när det skett något fel med beställningen.




Varför har ni inte återbetalat fraktkostnaderna?

Fraktkostnader (både för leverans och retur) kommer endast återbetalas på grund av ett fel med ordern. Om vi har skickat en defekt eller felaktig produkt, så ska du kontakta kundservice på 08-446 85 230 eller kundservice@zizzi.se och vi ber dig vänligen att ha ditt ordernummer tillgängligt. I dessa tillfällen står vi naturligtvis för returkostnaden.  



Ni har skickat fel produkt till mig. Vad gör jag?

Om vi inte har levererat den eller de varor som du har beställt och som står på ditt fakturaunderlag och/eller din följesedel så ska du kontakta vår kundservice. Vi ber dig vänligen att ha ditt ordernummer tillgängligt.


Vi kommer att undersöka ärendet närmare och så snabbt som möjligt återkomma till dig.



Kan jag byta en vara som jag har fått i present?

Presenter som är köpta i webbshoppen på www.zizzi.se kan antingen bytas i en av våra butiker eller genom att skicka den i retur till Ball Wholesale ApS, Kløvermarken 29, DK7190 Billund, Danmark, att. Kundservice. Om du väljer att byta produkten i en fysisk butik måste du medta en kopia av fakturaunderlaget eller visa upp det via en smartphone. Du kan välja mellan att byta till en annan vara, få ett tillgodobevis eller få pengarna tillbaka.


Om du returnerar produkten till Ball Wholesale ApS kommer återbetalningen ske till konto som användas i samband med beställningen inom 2-30 dagar, beroende på vilket betalkort som användes.



Information om reklamationer

Du kan alltid kontakta vår kundservice om du upplever ett problem med din beställning, antingen genom att maila till kundservice@zizzi.se eller ringa till tel. 08-446 85 230.


Om det uppstår en tvist, kan du göra en officiell anmälan - du kan göra detta genom att bl.a. använda European Commission’s Online Dispute Resolutions hemsida. Du kan anmäla ärendet här: http://ec.europa.eu/odr. När du anmäler ärendet ska du ange vår mailadress: kundservice@zizzi.se.